کد مداحی و آهنگ مذهبی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن


رنگین کمان


رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر در کشور هیچ مکانیزمی برای ارتباط نخبگان محلی و ملی وجود ندارد البته این نکته‌ای است که امیدوارم روزی حل شود.
لاریجانی خبر داد:

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش شوراها و مدیریت محلی در افق چشم انداز در پاسخ به اظهارات حسن بیادی عضو شورای شهر تهران که در خصوص همزمان شدن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها گلایه کرد اظهار داشت: همزمان شدن انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به گونه ای است که مردم مستمرا در صحنه حضور دارند و فعال هستند.

وی افزود: برگزاری انتخابات در کشور شرایط فعالیت های کشور را از حالت عادی خارج می‌کند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنگامی که درباره همزمان شدن انتخابات‌ها بحث می‌شد تصمیم گرفته شد که برای 4 سال تکلیف کشور معلوم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ در ایران اسلامی به دلیل مجموعه مختصاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام اینگونه تصمیم گرفته شد که انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هم برگزار شود.

وی تصریح کرد: البته انتخابات مجلس شورای اسلامی را نمی‌توان با شوراها به طور همزمان برگزار کرد چرا که تنوع در کاندیداهای مجلس زیاد است و ممکن است که مردم در انتخاب کاندیدای خود دچار اشتباه شوند.

لاریجانی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به ایجاد صحنه سیاسی اجتماعی کمک می‌کند اظهار داشت: همزمان شدن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر‌ها و روستاها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند بلکه به آفریدن صحنه سیاسی اجتماعی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اگر تعداد برگزاری انتخابات ها را کم کنیم برای مردم و سازمان‌ها مطلوب‌تر است البته با هم بودن این انتخابات ها فوایدی هم دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با همزمان برگزار شدن انتخابات‌ها صدمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود ولی باید بررسی‌هایی انجام شود که اگر جداسازی برگزاری انتخابات‌ها به نفع کشور خواهد بود مسلما این برنامه ریزی انجام می‌شود اما با همزمان برگزار شدن انتخابات‌ها مشکلی برای کشور ایجاد نخواهد شد.

لاریجانی در خصوص تشکیل شوراها مطابق قانون اساسی گفت: آنچه که قانون اساسی در خصوص شوراها نوشته است دارای روح و کالبدی است.

وی ادامه داد:‌اگر سیاق عبارات با مجموع سایر اصول به گونه ای تصویب شود که بخواهیم یک جمع بندی از قانون داشته باشیم نمی‌توانیم تمامی امور شهر را به وزارتخانه‌های خاصی سپرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روح قانون اساسی در خصوص شوراهای اسلامی شهر و روستاها این است که امور را به مردم واگذار کند و در بسیاری از کشورها نیز این آزمون وجود دارد و کارها را به مردم واگذار می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به این مطلب افزود: انتخابات شوراها وضع متفاوتی داردو در بسیاری از کشورها نیز کار دست خود آنان است و نتایج خوبی هم گرفته‌اند و ما باید زمانی این را اصلاح کنیم چرا که تجربه خوبی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فواید شوراها اظهار داشت: اگر شوراها از یک ثقل وظیفه برخوردار و یک مدیریت شهری پیدا کنند دیگر لازم نیست که وزرا کارهای کوچک را دنبال کنند.

وی افزود: حجم زیادی از کارهای خرد به وزرا سپرده می‌شود در حالی که وزرا باید مدیریت‌ استراتژیک را انجام دهند.

لاریجانی تصریح کرد: به واسطه اینکه وزرا باید به مجلس پاسخگو باشند اضطرارا این گونه کارها را انجام می‌دهند و کارهای خرد ذهن آنان را پر می‌کند و از مسائل کلان باز می‌مانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ اگر مدیریت شهری قوی و اختیارات بیشتری به شوراها داده شود حجم زیادی از بار این مسئولیت‌ها به دوش آنان گذاشته می‌شود و مسئولیت‌های کلان بر عهده وزرا قرار می‌گیرد و مدیریت‌های شهری را شوراها بر عهده خواهند گرفت.

وی با تاکید بر ارتباط میان نخبگان محلی و ملی اظهار داشت: با وجود شوراها می‌توان مدیریت‌ شهری مسائل خرد را با نظر نخبگان محلی انجام داد.

لاریجانی افزود: در حال حاضر در کشور هیچ مکانیزمی برای ارتباط نخبگان محلی و ملی وجود ندارد البته این نکته‌ای است که امیدوارم روزی حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل احزاب قوی در کشور اظهار داشت: احزاب گردش نخبگان را فراهم می‌کند و نخبگان ملی و محلی در احزاب با یکدیگر گفتگو کنند.

وی ادامه داد: در کشور احزاب با تشکیلات قوی نداریم و مدتی قبل از انتخابات ها جبهه‌هایی تشکیل می‌شود ولی این‌ها کارکرد حزب را ندارد چرا که احزاب نیرو تربیت می‌کند و آنها را رشد می‌دهند.

لاریجانی ادامه داد: احزاب اطلاعات سطح ملی را به نخبگان می‌دهد و آنان می‌توانند برای کشور برنامه تولید کنند.

رئیس مجلس با طرح یک پرسش اظهار داشت:‌از جبهه های کنونی که در کشور فعالیت می‌کنند بپرسید که آیا یک صفحه برنامه عملیاتی دارند یا نه؟

وی ادامه داد: نه ندارند، این جبهه‌ها رویکردهای کلی را برای مسائلی که در نظام اسلامی مطرح است را بیان می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد: این جبهه ها حرف از عدالت، توجه به نقاط محروم و ... را بیان می‌کنند اما اینگونه مسائل فقط با حرف عملیاتی نمی‌شود بلکه باید راهکار عملی را برای تحقق رویکردهای کلی بیان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اشکال در کشور وجود دارد ولی باید حتما حل شود و افراد با عقبه تئوریک در کشور کارهای جدی داشته باشند.

وی با اشاره به نکات برجسته احزاب افزود: احزاب از پشتوانه نخبگان محلی برخوردار است و نخبگان ملی و محلی از طریق حزب می‌توانند با یکدیگر درارتباط باشند.

لاریجانی ادامه داد:‌ توصیه ما به شما عزیزان که در این همایش حضور دارید این است که از این زمان استفاده و نخبگان محلی را شناسایی کنید.

لاریجانی ادامه داد: بر ای این که مدریت شهری را تقویت کنیم سه شاخه مهم را بیان می کنم
 تغییر قانون اساسی که با این تغییر ساختار سیاسی کشور تغییر پیدا کند مثلا در تقسیمات استانی در کشورمان استراتژی دقیقی نیست باید ببنیم که این تقسیمات به نفع این مناطق است مختصاتی که از لحاظ تقسیم بندی در کشور داریم می توانیم رویکرد مناسبی داشته باشیم که یکی از این رویکرد ها مدیریت شهری است.
رئیس مجلس شواری اسلامی گفت:در مدیریت شهری باید کارهای به خود شوراها سپرده شود تا از بار دولت و مجلس در سطح ملی بکاهد و تصمیمات دقیق تر گرفته شود .
مجلس در قوانین مختلف به شهرداری ها کمک های دولتی می کند، نظیر دومیلیارد تومان در بودجه91 برای حمل و نقل کلان شهر ها به صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: شهر داری های اکثر شهر ها قادر به مدیریت شهری نیستند و بنیه اقتصادی شان ضعیف است.
برای این کار باید شهر ها با تولید بتوانند به این امر کمک کنند و برای تولید بیشتر درشهر ها باید چرخه اقتصادی در شهر و روستا فراهم شود یعنی قبل از هر چیز باید با یک تعادل فکری چرخه اقتصادی را برای آبادانی شهر و روستا فراهم کنیم .
لاریجانی گفت: باید نگاه دولتی نداشته باشیم و برای رونق اقتصادی شهر و روستا علاوه بر ترمیم در قانون اساسی نگاه های ما نیز عوض شود و همه ما مشارکت داشته باشیم و اگر نگاه مان به توسعه کشور تغییر نکند کاری از پیش نخواهیم برد.
لاریجانی تصریح کرد:پس از گذشت 33 سال از انقلاب تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی یک مدل شهر سازی که مخصوص مدل نظام جمهوری باشد نداریم .
بعضی از شهر های ما از حالت تعادل خارج شده و روی این مسئله توجه خاصی انجام نشده با توجه به مولفه هایی که در نظام اسلامی است و نهادهای مردم سالاری و دینی که در آن وجود دارد یک مدل شهر سازی از نظام جمهوری نداریم
رییس مجلس ادامه داد: اگر از ظرفیت دانشگاهیان و متخصصان استفاده شود و با فعالیت شوراها می توانیم به این فرایند نزدیک شویم.
وی خاطر نشان کرد:در استفاده از منابع طبیعی ( زمین) دقت کافی داشته باشیم .
 لاریجانی با اشاره به سفری که به ژاپن داشته است بیان کرد مردم ژاپن قسمتی از دریا را خشک کرده و به زمین کشاورزی تبدیل می کنند و دولت صرف نظر از این که برای خود سودی داشته باشد هزینه تاسیس گلخانه را برای ایجاد اشتغال به مردم می دهد و این در حالی است که در کشور ما زمین آباد و مخصوص کشاورزی تبدیل به زمین برای ساختمان سازی می شود
وی خاطر نشان کرد منابع ملی را نباید حدر داد مثلاً در دریاچه ارومیه علاوه بر خشک سالی استفاده از آب آن برای باغات و احداث سد قبل از آن باعث به حدر رفتن این منبع ملی شده است .

لاریجانی تصریح کرد: 100 میلیادر تومان برای احیای  دریاچه ارومیه در بودجه 91 در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: مجلس باید در چار چوب قانون به شواراها کمک کرده تا هم از نظرشهرسازی وهم استفاده از منابع طبیعی به هدف های کشور کمک کنیم

نوشته شده در پنج شنبه 91/2/28| ساعت 10:33 صبح| توسط روشنک روشن| نظرات () |

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجازطول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجازطول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجازطول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
CATEGORIES

LINKS

DESIGN

OTHERS
 آپلود عکس - فال حافظ - قالب وبلاگ